تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

داستان یک تکه نان، در واقع چند داستان موازی است که در نقطه ای با هم ملاقات می کنند: در یک امامزاده روستایی کوهستانی پیرزنی ادعای کرامت کرده و گفته : معجزه آسا همه قرآن کریم را در لحظه ای حفظ شده و شفا بخش است . حالا مردم دورش جمع شده اند تا از او شفا بگیرند.  نیروی انتظامی نگران می شود که مبادا بلوایی به پا شود پس یک گروهبان و یک سرباز راه می افتند تا مسئله را بررسی کنند. سرباز یک روستایی ساده دل و کم حرف است  و  حتی آنقدر دورافتاده است که خیلی چیزها برایش تازگی دارند. در مسیر یک کربلایی هم که با برادرش قهر است همراه آنها می شود. در طول مسیر اتفاقاتی می افتد. سرباز که قیس نام دارد، با سه پیرمرد روستایی (آسیابان، کندودار و گاریچی) روبرو می شود و از آنها حرفهایی ساده ولی عمیق می شنود. کم کم همزمان با سلوک سرباز به پیرزن شفاپیدا کرده نزدیک می شویم. وارد امامزاده که می شویم پیرزن ماجرا را با گریه بازگویی می کند و ما متوجه می شویم به واسطه حضور یک جوان قرآن سوره مریم را حفظ شده است. مشخصات آن جوان نشانه های همان سرباز ساده دل است... معلوم نیست سلوک سرباز برای رسیدن به کرامت پیرزن بوده است یا پیرزن به واسطه سرباز صاحب کرامت شده است... زمان به هم ریخته ... هنوز مات و مبهوتم

کمی که بیشتر فکر می کنم جملات سه پیرمرد و رفتارهایشان را (همگی با بازی رضاکیانیان)به یاد می آورم: اینها که حاج اسماعیل دولابی بودند!!

یک تکه نان فیلمی از کمال تبریزی(1383) و نوشته محمدرضاگوهری (نشر نیستان، 1390)

  • رضا کریمی

نظرات (۹)

  • شاعرتنها
  • بنظر بنده به راحتی نمی توان این سه شخصیت پیرمرد را با مرحوم عارف واصل حاج اسماعیل دولابی مقایسه کرد چرا که دیدگاه کارگردان فیلم کمال تبریزی چیزهای دیگه ای میگه کارگردان فیلم های: مارمولک و لیلی با من است نمی تواند با این طرز دیدگاهش (حضورا عرض میکنم) به راحتی فیلم معنا گرای تاثیر گذار بسازد اگرچه واقعا فیلم تحسین برانگیزی ساخته بود.
    یاعلی
    -----------
    رضاکریمی:
    بله این یک تصویری در حد برداشت کارگردان و فیلمنامه نویس بود اما به هر حال دور از واقعیت هم نبود
  • محمد امین نوروزی
  • سلام
    اگر کرمانشاه بودم حتما در جلسات شرکت می کردم
    راستیتش واقعا تعجب کردم چنین حلقه ای در آنجا برگزار می شود
    من خیلی امید دارم کسانی که تجدد را از سر راه برمی دارند
    کسانیند که در شهرهای شبه مدرن زندگی نمی کنند
    بنده در تهران هستم
    و همان حوزه هنری که نشریه سوره اندیشه را چاپ می کند
    خیلی جالب بود
    بنده در مجله سوره مطلب نقد کتاب درباه غرب استاد داوری را می خواندم دعوای بین نگاه گزینش گرایانه نسبت به غرب و نگاه وحدت گرایانه غرب یا همان کل و کلی که البته بنده این تعبیر را نمی پسندم
    بعد خواندن آن مطلب وارد نت شدم و یک راست رسیدم به شما
    خیلی جالبه برام نشریه را می خوانید در تهران هم خیلی جاها برای خرید وجود ندارد
    مطالب داخل وبلاگ غرب شناسیتان را خواندم و استفاده کردم
    کاش پیش شما بودم تا حسابی گپ می زدیم
    در خصوص یک تکه نان هم عرض بکنم به نظر بنده این یک فیلم کاملا روشنفکرمابانه است و اصلا اسلام ناب در این فیلم حضور ندارد
    به نظرم اینگونه فیلم ها ما را از سینمای که در خدمت اسلام باشد بسیار دور می کند
    فیلم خیلی دور خیلی نزدیک و بهمین سادگی میرکریمی
    باران و رنگ خدا مجید مجیدی
    و فیلم 127 ساعت را برای نزدیک شدن به سینمای دینی حتما ببنید
    خیلی خوشحال شدم از آشناییتان
    انشالله یک جا جمع بشیم و با هم مباحثه داشته باشیم
  • نامه های حوزوی
  • سلام اقا رضا کم پیدایی دیگه به فقرا سر نمیزنی . مطالبتون مثل همیشه رگه های فکری داره که برام جذابه.
    گنج زری بود در این خاکدان
  • نامه های حوزوی
  • سلام رضا مطلب جدید زدم
    این نگاه نسبت به فیلم ساده انگارانه است!
    اگه خواستی بیشتر با هم صحبت می کنیم
    ------------------
    در خدمتیم
    فیلم خوبی بود!
    ممنون از نظراتتان. البته بنده مخاطب فیلم خاصی نیستم و هر فیلم به دردبخور و به درد نخور را تماشا می کنم. اما قرار است در شورشگر فقط مطالب خاص کار شود!!
    سلام.
    همیشه از فیلم هایی با این جنس خوشم میاد...بدون جلوه های ویژه,به رنگ سادگی هستند! زیر نور ماه,چکمه,کیسه ی برنج,به رنگ آسمان,بچه های آسمان
    قصه های مجید و....

    راست بازو پاک باز و امیر باش!
    یاعلی...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی