تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

محمد مسلم وافی جنجالی ترین چهره ای است که در مسئله مهم این روزها در موضوع کاهش جمعیت و لزوم افزایش تعداد فرزندان خانواده ها به شهرت رسیده است.  مردی با 10 فرزند در 31سالگی و صاحب دو داماد! موجودی عجیب (به قول یکی از شبکه های ماهواره ای سلطنت طلب) که حتی از نسیم اعتراض های مادرهمسر خود نیز بی نصیب نبوده است!

فعلاً فضای عمومی کشور با روش و منش او در تعارض است و خودش هم به این امر اعتراف دارد و به گفته خودش  بعد از دو دهه تبلیغات ضد جمعیت اگر مخالف نباشد غیر طبیعی است. وافی پیش بینی می کند در آینده ای نه چندان دور فرزند کم داشتن مایه شرم می شود! او اکنون مهم شده است و در جلسات مختلف با بزرگان نظام هم حضور دارد. ظاهراً اکثر بزرگان هم در دل اعتقادی به او ندارند! ، چنانچه که چند بار خاطره انتقاد و بحث لفظی با برخی از آنها را تعریف کرده است. وافی پروژه کافی نبودن 2فرزند را سالها پیش شروع کرده است؛ پیش از آنکه نظام به خطر پیر شدن جمعیت فکر کند. اکنون با بالاگرفتن این مبحث مدام در کشور سفر می کند و سخنرانی می کند. روز جمعه 16اسفند او مهمان فعالان فرهنگی کرمانشاه بود.او تا حدی کثیرالسفر شده که  در سخنرانی اش یادش رفته بود کدام شهر آمده است!

 قبل از آمدنش برخی درباره این مورد عجیب صحبت می کردند و اظهار شگفتی نموده و گاهی در موردش طنز و شوخی به کار می بردند. قبل از سخنرانی اش هم بخشهایی از مستند آزاده نامداری (از فیلمهای جشنواره عمار) درباره خانواده وافی ( که آن موقع 8فرزند بودند) پخش شد. برخی هم از مخاطبین برنامه ( به جای شرکت در همایش یک موسسه مالی اعتباری که همان نزدیکی در حال برگزاری بود ) اشتباهاً وارد سالن شده و نشسته بودند. برخی دیگر هم با شناخت قبلی منتظر دیدن او  و شنیدن سخنانش بودند...

در ابتدای همایش تصمیم گرفتم در انتهای همایش بنشینم تا بهتر اوضاع را رصد کنم. غافل از اینکه وافی هم همین نیت را دارد و آهسته از درب عقب وارد شد و روی آخرین صندلی کنارم نشست. در طول همایش مدام جابجا می شد و با چپ و راست و جلو حرف می زد؛ به مهد کودک بچه ها سر می زد. در عین حال به پاورپوینت سخنران اول هم دقت نشان می داد و در یک مورد؛ به صورت درگوشی یک اشکال به یکی از اسلایدهای آماری ،که نشان دهنده رشد امید به زندگی در ایران بود، را با من مطرح کرد. به طور کلی تمام نشانه ها از وجود مردی پر انرژی خبر می داد. سخنرانی پرشور و حرارتش هم نشانه ای دیگر بر وجود مردی با نشاط بود.

در طول مراسم به تدریج برخی متوجه حضورش می شدند ؛ سلام و احوالپرسی و شماره همراه گرفتن... برخی دیگر هم تک فرزند خود را از جلوی او رد می کردند تا شاید اعلام حضوری کرده باشند! صدای سروصدا و بعضاً گریه بچه ها کم نبود. یکی گفت: «حاج آقا می بینی که توی یکیش هم ماندیم!». وافی هم سوال به پایان نرسیده پاسخ محکمش را داد: «چون یکی است توش موندید!». گویا این پاسخ را بارها به طرف مخاطب شلیک کرده است. در سخنرانی اش هم این سوال و جواب را تکرار کرد و آن را مقدمه مهمترین اصل تربیتی که تبلیغ می کرد قرار داد: «اصل خود کنترلی!». او معتقد است که فرزندان وقتی زیاد باشند همدیگر را کنترل می کنند شاید بتوانیم از اصل خود کنترلی این جمله را نتیجه بگیریم: وقتی تعداد فرزندان زیاد شود مشکلات آنها کمتر می شود!

یکی از مهمترین ابهامات و اعتراضات ، که خودش هم برای توضیح آن دغدغه داشت، مسئله رزق و معیشت خانواده بود. خانه ساده و فرسوده ای که در فیلم نشان داده شد خبر می داد که اصلاً فردی متموّل نیست. خاطره ای از بحث با یکی از معترضین جواب جالبی برای حل توحیدی مسئله معیشت بود:

«در پاسخ یکی از معترضین گفتم که راز حل مسائل مالی را به تو می گویم ولی قسمت می دهم به کسی نگویی! (از شما حضار هم میخواهم که این مسئله را جایی مطرح نکنید!) من گفتم کفالت هر یکی دو فرزند خود را به یکی از هسابه  ها پیشنهاد کردم و آنها قبول کردند هزینه زندگی را بین خودشان تقسیم کنند. اما طرف مقابل من دوباره اعتراض کرد که تو خجالت نکشیدی که فرزندان خود را به دیگران تحمیل کردی! من هم فوراً گفتم چرا وقتی گفتم همسایه خرجی می دهد قبول کردی ولی وقتی می گویم خدا روزی می دهد باور نمی کنی؟!»

وافی وقتی از ما حضار سالن قول گرفت ما داستان همسایه ها را باور کردیم اما نمی دانم وقتی ما را غافلگیر کرد داستان خدا را باور کردیم؟!

وافی هم مرد عمل است و هم مرد نظر. او مربی و نظریه پرداز تربیتی است و سالهاست که در رادیومعارف به صورت هفتگی بدون وقفه برنامه دارد. در پایان او خبر از چاپ کتابی از خودش داد با عنوان  «بابا، مامان، از من نترسید!» . در مورد این جمله زیبا او خودش باید توضیح دهد اما من که به یاد آیه ای از قرآن افتادم: وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ (انعام/151)، فرزندان خود را از ترس تنگدستی نکشید ما شما و آنها را روزی می دهیم!

  • رضا کریمی

نظرات (۱۴)

  • زندگی یا هرزه گی
  • اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‏روند به [سزاى] آنکه روز حساب را فراموش کرده‏اند عذابى سخت‏خواهند داشت(آیه 26 سوره مبارکه ص)
    سلام دوست عزیز:
    چرا گناه می کنیم؟
    چرا دعایمان اجابت نمی شود؟
    ماهواره چاه داره...
    دخترانی که مشتری جذب می کنند...
    وضع حجاب و عفاف...
    و...
    احسنت مقاله جذابی بود !!!
    دست به کار شو آقا رضا ببینم چیکار می کنی
    یدونه بچه برای جوان فعالی مثل شما خیلی کمه
    والا...

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    من به فکر فرزند دوم و شما به فکر مادر بچه ها باش!
    خیلی عالی بود قربان! جدّاً بعد از خواندن این گزارش حال خوبی پیدا کردم و مشتاق شدم با نظرات ایشان بیشتر آشنا شوم. مصداقِ «با توکل زانوی اشتر ببند» این است. یعنی عمل همراه با اتکال به خدای متعال؛ چیزی که این روزها در جوانان و البته خود من نادر است..
  • مسعود صادقی
  • باسلام

    من شخصا مخالف کم فرزندی هستم اما ایران شدیدا با مشکل آب و بیکاری و... مواجه است که تا این ها حل نشوند ما نباید در سطح ملی در پی ازدیاد بی ضابطه جمعیت باشیم

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    به نظرم سیاست افزایش جمعیت و سیاست حل موانع باید به موازات هم حرکت کنند نه اینکه یکی موکول بر اجرای دیگری شود
    البته به این مشکل آب فکر نکرده بودم باید مسئله مهمی باشد
  • اوربیتال خالی
  • میتوان زیبا زیست...

    نه چنان سخت که از عاطفه دلگیر شویم،

    نه چنان بی مفهوم که بمانیم میان بد و خوب!

    لحظه ها میگذرند

    گرم باشیم پر از فکر و امید...

    عشق باشیم و سراسر خورشید...
    کاری به این اعجوبه ندارم اما ما عادت کرده ایم که یا از این طرف یا از آن طرف بیفتیم. مسئولان می گویند کشور برای 150 میلیون نفر هم ممکن است نه 750 میلیون. اگر ایشان الگو شود در ایران آدم ها همدیگر را می خورند. البته من ازش خوشم می اید اما الگو بودنش جای سوال دارد.

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام
    خودش در هم در سخنرانی اش گفت هر خانواده 4فرزند خوبست. از این جمله برمی آید که نمی خواهد در کمیت فرزندانش الگو باشد
    سلام
    البته ایشان قله خوبی است ولی الگوی خوبی شاید نباشد و البته هر فردی را شرایطی است و اعتقاد به این روش صحیح است و تا عمل و نتیجه چه باشد و چه حاصل شود
  • احسان عابدی
  • سلام رضا
    ایشون یزدی هستند و بنده از دور شناختی ازشون دارم. به قول پسرعمه اش که همکار ماست، اوضاعی داره این وافی کوچک!
    این جمله که " چون یکی داری توش موندی" خیلی به دلم نشست
    راستی به فکر امین.ب هم باش!!!

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    امین ...
    آخه چی بگم!
    سلام
    ممنونم از قلم خوبتون و شیوایی بیانتون

    " (از شما حضار هم میخواهم که این مسئله را جایی مطرح نکنید!) "

    از شما بعیده چرا مراتب تقوا را رعایت نمی کنید ؟؟
    مطرح نکنید = نگویید = نشر ندهید = ننویسید
    غیر از زبان خود ایشان اثر گفتار منتقل نمی شه (این فن سخنوریه و اثر حضور در جلسه) شما می تونستید تحلیل یا تبیین می کردید مسأله را نه عینا نقل قول کنید
    إتقوا الله
  • محمد مسلم وافی
  • سلام،ازهمه عزیزان برای نظرهای زیبایشان متشکرم09127461332محمد مسلم وافی

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    ممنون از وقتی که گذاشتید با وجود این همه بچه خوب اینترنت گردی می کنید!
  • محمد مسلم وافی
  • هرسوالی دارید درخدمتم09127461332محمد مسلم وافی
    با سلام و احترام
    وبلاگ ارزشی شما جهت شرکت در مسابقه ی و بلاگ نویسی حماسه جاویدان شرکت داده شد جهت تکمیل ثبت نام و جزییات جشنواره به آدرس زیر مراجعه نمایید
    http://www.harfenab.ir/index.php/goldan2/4559-2014-09-19-16-58-21.html
    خدای بزرگ خلایق عجیب و غریب زیاد داره. اینم یکی دیگه!!
  • محمد مسلم وافی
  • دوستان پاینده باشید برای من حقیر هم دعا کنید 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی