تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

دیگر نوشته ها و اظهارات من

   فیلم Inkheart (قلب جوهری) داستان یک دختر و پدر با یک قدرت فصاحت است. آنها هرگاه کتابی را بلندخوانی می‌کند، شخصیتهای کتاب به دنیای واقعی دعوت می شوند. پدر (مورتیمور) یکبار که که کتاب Inkheart را بلندخوانی می‌کرد، شخصیت‌هایی را به دنیای خود وارد کرد ولی یکباره همسرش به جهان داخل کتاب رفت. شخصیت‌های منفی کتاب، او را تحت آزار قرار دادند و کتابش را نیز از وی ربودند. وی ۱۲ سال از عمر خود را همراه با دخترش مگی به دنبال Inkheart در تمامی کتاب‌فروشی‌ها گشت و پس از یافتن آن در یک کتابفروشی قدیمی دوباره شخصیت‌های داستان، زندگی او را دچار مشکل کردند. او در این ماجرای پر دردسر به همراه دخترش تلاش‌های فراوانی کرد تا بتواند همسرش را دوباره به زندگی واقعی بیاورد.

محور اصلی فیلم انسان فصیح است. فصیح کسی است که آنقدر خوب می خواند که می تواند شخصیتها را از کتاب درآورده و حیات ببخشد. علاوه بر این نکته محوری، در کنار روایت فانتزی و هالیوودی، مسائل مهمی در رابطه با نسبت نویسنده، نوشته و خواننده مطرح می شود: مسائلی مانند مقدار اختیار نویسنده در نوشته خود، نقش خواننده در فهم اثر، نحوه خواندن و قدرت کلمات ...

  • در فیلم شخصیتها از کنترل نویسنده خارج هستند و این سوال مطرح می شود که آیا نویسنده خدا و خالق است؟! این را در قالب اعتراض یکی از شخصیتها به نویسنده کتاب می شنویم. در همین راستا مسئله «تغییر دادن کتاب توسط نویسنده» مطرح می شود. نویسنده در پاسخ چنین پیشنهادی از یکی از شخصیتهای یرون آمده کتاب خود می گوید: ایده جالبی است! و بعد در صحنه نهایی فیلم، ابتدا دستنوشته های نویسنده و بعد کلمات تکمیلی دختر فصیح خوان که بر روی دست خود می نویسد، موجب تغییر داستان می شود.
  • خواننده خوب بنابه موقعیت خود برخی شخصیتها را حیات می بخشد و برخی ماجراها را پررنگ می کند مثلا سردسته تبهکاران که از کتاب قلب جوهری بیرون آمده است دوست ندارد به کتاب برگردد چون در دنیای جدید موقعیتی بهتر دارد! این نکته در هرمنوتیک به ویژه شاخه فلسفی آن که مسئله نقش پیش فرضها و تولیدی بودن فهم را مطرح می کند، اهمیت زیادی دارد.
  • کلمات باید عالی باشند وگرنه کار نخواهند کرد. این نکته ای دیگر است که در فیلم بر فصاحت نویسندگی علاوه بر فصاحت خوانندگی تأکید می کند.
  • کلمات باید نوشته شوند وگرنه شفاهی به کار نمی آیند؛ آنجا که مگی کلمات را بر روی دستش می نویسد و می خواند این نکته بیشتر به چشم می آید.
  • بلندخوانی در این فیلم چند بار دیده می شود و این هم قدرت کلمات را نشان می دهد؛  اساساً مسئله بلندخوانی در روانشناسی امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
  • رضا کریمی

نظرات (۱)

  • ونوس قادری
  • سلام.یادداشتهای هوشیارانه ای از منظر نوع تفکر قصه و فیلمنامه توسط شما نوشته شده و  به بررسی فیلم هایی پرداخته اید تا آنجا که مطالعه کردم  کمتر نکات فنی فیلمها مد نظر بوده و بیشتر هدف و پشتوانه فکری فیلم را تفسیر نموده اید ،عجیب هم نیست از کوزه همان برون تراود که در اوست.غرض:ان شااله در فکر نوشتن یک سلسله تفسیر و نقد از فیلمهای  با موضوعات خاص باشید .اصالت و ابتذال اخلاقی بسیاری از فیلمهای هم موضوع را بیان کنید. حالا که توانایی نوشتن شما تا این حد عالی است در مورد فیلمها بیشتر بنویسید زیرا دهها برابر کتابخوانها مخاطب دارد.بنا به تکلیف   و قرب الهی روی موضوعات اجتماعی بیشتر کار کنید گرچه علاقمندی شما فلسفه و علوم قرآنی باشد.
    پاسخ:
    سلام . ممنونم ان شاء الله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی