تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

تعداد کتابهای من به نسبت برخی از دوستان کتابخوارم زیاد نیست. اما همین تعداد برای اسباب کشی دردسرساز شد. چند کارتن کتاب صدای اعتراض همه را در آورد. کارگران اسباب کشی وقتی از منزل قدیمی اسباب و کتابها را بار زدند اعلام کردند که «دیگه ادامه نمیدیم! کی این همه کتاب رو می بره!؟». بحث و جدل ما فایده نداشت و حتی حاضر بودند بی مزد، فرار را بر قرار ترجیح بدهند. با این اعتراض دسته جمعی اعتراضات دیگران هم به تدریج اوج گرفت و من آن روز تا شب مورد طعن و کنایه قرار گرفتم که «این همه کتاب برای چیه؟»... «کمی کمش کن!» ... «همه را بریز توی لوح فشرده!».

یخچال، کمد، لباسشویی، اجاق گاز ... هیچ کدام معترض نداشت چون همه به جز کتابها عادی بودند. به نظر می آمد کارگران هم متوجه غیرعادی بودن اوضاع شده بودند چرا که در کمتر خانه ای کتاب کارتن شده پیش بینی می شود. وقتی موجودی اضافی محسوب شود کسی زحمتش را نمی خواهد. آن روز با تنی چند از اَشنایان نصف کتابها را بالا بردیم و باقی را در طبقه همکف انبار کردم.

این واقعه سبب شد فکر کنم چرا سنگینی کتابها احساس می شد و سنگینی دیگر وسائل ندیده گرفته می شد؟ بهتر است فعلاً این جمله مشهور را بگویم کتاب در سید کالای خانواده جا ندارد.

قبلاً نوشته ام که «اهل کتاب» نیستم و می خواهم مسلم باشم! مهم بود که به کتابها تعلق نداشته باشم. وابستگی مطلق به کتاب مانع از رسیدن به اصل مطلب است. برای همین بسیاری کتابها را نداشته خوانده ام و بسیاری را وقتی خوانده بودم خریدم تا مرجع باشند و بسیاری از کتابها را با علم به وجود فرسودگی و پارگی خریده ام!  اما مسئله این است که خدا خواسته تا از لذائذ حلال بهره ببریم تا قدرت طی مسیر را داشته باشیم. در این دنیا هرکس لذتی دارد. لذت من بودن با کتاب و فهمیدن است. برای انسانی حداکثر متوسط الحال چون من که کمتر چیزی مثل کتاب مشغولم می کند سخت است که باغچه کوچک کتاب در خانه ام  را از بین ببرم. به قول امیرالمؤمنین علیه السلام کتابها باغهای دانشمندانند. من که باغ ندارم ولی ممنونم از همه کسانی که کمک کردند باغچه کوچک خانه ام پا بگیرد و بماند.

  • رضا کریمی

نظرات (۱۲)

واقعاً الآن باید به عنوان نظر چه چیزی اینجا نوشت؟ شگفتا! امروز در خانه چنین غرولندی به من اصابت کرد و کتاب‌هایم مورد طعن و تهدید(!) واقع شد.
گرچه کتاب مانند خیلی از کالاهای دیگر روند گرانی را طی کرده ، نسبت به بسیاری از اقلام هنوز ارزانتر است و این معضل حتماً باید توسط مسئولان امر مورد رسیدگی قرار گیرد!
  • احسان عابدی
  • درود بر شما
    فکر کردم میخوای بگی جوگیر شدی و مثل شهیدسید مرتضی آوینی کبریت رو زدی زیر کتابات

    پاسخ:
    پاسخ: درود
    شهید آوینی جوگیر نشد، من نیز هم!
    ما مستضعفان غیر از خدا یاوری نداریم البته ممکن است یاوری پیدا کنیم
    این باغچه را خیلی خوب نوشتی.قدیم که به مکنت قوی حال بودیم پاسیو داشتیم و چند تا گل و گیاه، ولی واقعا کتابخانه چیز دیگری است. الان پاسیو نداریم یک لحظه فکر کردم اگر کتابخانه هم نداشته باشم چه می شود؟ خدا آن روز را نیاورد
    منزل نو مبارک/کتابات بیشتر بشن الهی

    پاسخ:
    پاسخ: بعد از اون واقعه! دارم از تعدادشان کم می کنم
  • حامد زارعی
  • پدرم گاهی به شوخی می گوید که خدا را شکر که حامد از این خونه رفت و بار کتاب های زیادش هم از خونه رفت...
    بگذریم که خودش صاحب کتابخانه هست و ما کتابخوانی را از ایشان به ارث بردیم.
    ضمنا منزل نو مبارک

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    ممنونم
    از باغچه های(گل کوچک و ) غیر کتابی هم استفاده کنی بیشتر لذت می بری.
    موفق باشی.


    پاسخ:
    پاسخ:
    بله همین طور است
  • احسان عابدی
  • فرافکنی می کنی چرا؟ نگفتم آوینی جوگیر شد، گفتم شما جوگیر شدید!
    کلا شما کردها مزاح را درک نمی کنید. من با امین هم همین مشکل رو دارم

    پاسخ:
    پاسخ: ای بابا چرا مسئله را نژادی و قومیتی کردی! خوبه من بهت بگن اصفهانی یزدی نما!!؟
    جواب من هم شوخی بود!!
    هفت سین امسال ایرانمان


    سین سانتریفوژ را کم دارد ...
    آخ گفتی
    سلام
    خطاب به خودم:
    از جمع کتب نمی شود رفع حجب
    در رفع حجب کوش نه در جمع کتب

    پاسخ:
    پاسخ: سلام
    و خطاب به خودم
  • علی خادمی عادل
  • سلام رضا
    اوضاع و احوالت چطوره ، سال نوت هم مبارک
    با روحیه کتابخوانی ات بسیار موافقم . کتاب گمشده عصر ما در فضای کم عمق مجازی است .با مطالعه یک کتاب 100 صفحه ای که شاید یک روز هم وقت نگیرد روزگارانی را انگار سپری می کنی و عصاره تفکرات و تجربیات نویسنده و یا موضوعی که از آن سخن رفته است را میگیری . بیخود نگفته اند که کتاب بهترین دوست انسان است .
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم. سال نو شما هم مبارک
    سلام.منم این مشکل راداشتم.بااین تفاوت که آخراسباب کشی فهمیدن اون کارتنهای سنگین که ظاهراازیخچال براشون سنگین تربود،کتاب بوده.منم سال بعدجزچندجلدهمه رو درانبارنگهداشتم. ای روزگار...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی