تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

اولاً امام علی علیه السلام می فرماید: الله معناه المعبود الذی یأله فیه الخلق و یؤله الیه، وهوالمستور عن درک الابصار، المحجوب عن الاوهام و الخطرات. چون الله یعنی معبودی که خلق در آن  و به سوی آن واله وحیرانند پس او از درک ابصار مستور است و از اوهام  و افکار محجوب.  به عبارت دیگر امام باقر علیه السلام می فرماید: الله معناه المعبودالذی أله الخلق عن درک ماهیته و الاحاطه بکیفیاته؛ الله یعنی معبودی که خلق از درک ماهیت آن و احاطه به کیفیتش حیرانند.

ثانیاً از اسم الله که منتج به واله بودن و بعد محجوب شدن از افکار می شود، وظیفه مخلوق مشخص می شود و آن، عبادت او است: عبدالله بودن. به بیان امام رضا علیه السلام:  در تسمیه الله اقرار به ربوبیت او و توحید او مقرر است.

ثالثاً پس این اسم ویژه خداست و مخلوق به آن نامیده نمی شود: الله اسم من اسماءالله و هوالاسم الذی لاینبغی ان یسمّی به غیرالله و لم یتسمّ به مخلوق.

 (همه این 3 نکته در روایات اشاره شده اند:منتخب میزان الحکمه، باب71).

رابعاً  وقت حیرانی  وقت حاجت و نیاز است. امام عسکری علیه السلام می فرماید: الله هوالذی یتأله الیه عندالحوائج و الشدائد کل مخلوق عند انقطاع الرجاء من کل من دونه.  الله کسی است که هر مخلوقی در حوائج و شداید به سویش متأله می شود؛ وقتی که از هر آنچه که غیر اوست منقطع شد و هر آنچه از اسباب ماسوای اوست قطع گردید.

خامساً خدا در وقت حیرانی شناخته می شود. امام صادق علیه السلام این وضعیت را تفسیر نموده است: ای بنده الله آیا سوار کشتی شده ای که بشکند و نه کشتی دیگری باشد و نه شنا کردن چاره باشد؟ در آن وقت قلبت به چیزی در میان چیزها تعلق پیدا کرده که قادر باشد تو را از این ورطه خلاص کند؟ آن همان الله است؛ قادر بر نجات دادن وقتی منجی ای نیست و بر فریادرسی تو وقتی که فریادرسی نیست.

(نکات 4 و 5هم در روایات آمده اند:میزان الحکمه، ج3، باب 1083)

پس همانطور که ائمه معصومین در معنای الله گفته اند الله از أله به معنای حیرانی است. در تفکر توحیدی اولین مواجهه مخلوق با خالق در حیرت است و بعد از آن است که می فهمد 1. نمی تواند به الله احاطه پیدا کند 2. به او نیاز دارد 3. اساسا با حیرت  و در حیرت است  که او را می شناسد 4. خلاصه اینکه با حیرت است که الله را معبود خود می داند.

  • رضا کریمی

نظرات (۷)

  • بهزاد امیری
  • الله
    "البته این ذکر اقوال مختلف رسم معمول راغب است و بلکه رسم بسیاری علمای لغت . و غالباً خواننده در احتمالات مختلف درمانده می شود. اما در نزد اهل بیت که به سرچشمه علم و حکمت متصل هستند سرگردانی معنا ندارد. آنها با گفتن ذکر الله آرامش می یبابند نه اینکه با سرگردانی در احتمالات دچار دغدغه های ذهنی شوند. در نزد اهل بیت معنای الله در قول دوم به طور مکرر تبیین شده است و بلکه برخی اقوال دیگر از قول دوم نتیجه گرفته شده اند و این نشان می دهد که لغت شناس بین معنای لغت و نتیجه معنای لغت خلط کرده است."
    این بند اصلا سازگاری با خودش و با قسمتهای دیگر ندارد.یعنی چه نزد اهل بیت سرگردانی معنا ندارد؟آیا چهار مطلبی که راغب گفته سرگردانی ایجاد می کند؟منظور از سرگردانی چیست؟آیا حیرت نوعی سرگرانی نیست؟این چهار مورد وجوه مختلف این کلمه مبارک هستند و نه مایه سرگردانی و آشفتگی.اتفاقا این چهار مورد دید جامعتری را به مخاطب می دهند.و به نظرم اگر قرار بود ائمه بیایند و کاری چون راغب انجام دهند صدها و هزاران قول را در ذیل این کلمه مبارک ذکر می کردند.
    خداوند مایه آرامش است ولی این آرامش مخالفتی با حیرت و سرگردانی ندارد.مگر منظور شما از سرگردانی منظور خاصی باشد و اگر چنین باشد باید ببینیم آیا این چهار مورد آن سرگردانی را ایجاد می کنند؟
    --------------
    رضاکریمی:
    به نظر من یک واژه یک ریشه بیشتر نباید داشته باشد و باقی معانی آن نتایج ریشه اصلی باید باشند. چون در غیر این صورت ما قائل به حقایقی می شویم که در عرض هم قرار دارند نه در طول هم. وقتی به یک ریشه قائل نباشیم نظریات مختلف ناسازگار با هم هر کدام با اولویتهای خود نتایج مطلوب خود را ترویج می کنند. ولی وقتی به یک ریشه قائل شویم انسجام و هماهنگی در تفسیر علمای دین به وجود می آید.
    اهل بیت هم چند با در معنای الله سخن گفته اند و همگی به یک ریشه اشاره کرده اند.
    نمی خواهم بر گفته خود خیلی پافشاری کنم اما باید محدودیت الفاظ را هم در نظر بگیریم.الفاظ دریچه ای هستند برای ورود و فهم بهتر معناهایی که لفظ برای آنها جعل شده اند.اما ریشه های مختلف برای یک لفظ تاباندن نور است بر وجوه مستور و در سایه معنای آن لفظ.والله اعلم
  • حسین پایین محلی
  • باسلام.اولا میدونی که من بازبان مکتوب حال نمیکنم بااین که چندهزارصفحه مطلب دارم!امامختصراعرض شود که ثانیا:شنیدم این کلمه مقدس اسم اعظم است پس اگردرمعنی ان حیرانی رخ دهد این حیرت مذموم نیست وبا آقای بهرامی همسخنم.ثالثا تکثردرمعنابدنیست بلکه نشان از امر دیگری داردرابعا(دیگه حال نوشتنم پرید شرمنده...)
  • عمار حیدریان
  • بسم الله الرحمن الرحیم

    سلامی گرم خدمت شما هم سنگر محترم
    بنده عمار حیدریان به نوبه خود و به نمایندگی از طرف تمام اعضا گروه از شما پوزش میطلبم بابت غیبت طولانی خود در سرزدن به شما و به روز رسانی وبلاگ که البته به خواتر مشکلاتی که برای اعضای گروه پیش آمده بود امکان بروز رسانی را نداشتیم اما امیدواریم ما را ببخشید و انشاالله ما را از دعای خیر خود فراموش نسازید.
    وبلاگ فانوس راه 351 با مطالب زیر منتظر حضور گرم شما هم رزم محترم میباشد و امید است با نظرات خود ما را در راستای هرچه بهتر اداره کردن این وبلاگ یاری نمایید.
    1-از آنارشیسم جهانی تا تروریسم دولتی
    2-توپ خودکششی چرخدار ایرانی+عکس+تصاویر دیگر توپ ها
    3-استاکس‌نت یک حمله سایبری غیرقانونی به ایران بود + سند
    4-تصاویر شرم‌آور ... خبر + عکس ها
    5-پاسخ خاص آیةالله مکارم شیرازی به سوال عجیب
    6-عکس : حدیث - رسول خدا - مرگ و قیامت - استغفار

    باتشکر گروه تحقیقاتی فانوس راه 351
    از مطلب شما و دوستان استفاده کردیم
    میشه بپرسم رشته تحصیلی شما در دانشگاه چیه؟
    موفق باشید
    ------------
    به رهگذرها که نمیشه جواب داد
    شما؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی