تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

ابن عربی در مورد عذاب نظری خلاف عادت دارد و می گوید: عذاب در «عذب» به معنی شیرین و گوارا ریشه دارد. به گفته دکتر کاکایی در مقدمه اش بر کتاب ابن عربی میراث دار انبیاء: او معتقد است در بازگشت به سوی رحمن هر کس به آن‌چه مزاجش اقتضای آن را دارد می‌رسد، خواه در بهشت خواه در آتش.

عذاب  در قرآن به اسامی زیادی اضافه شده و اوصاف متعددی دارد. اگر بگوییم عذاب غلیظ و شدید و عظیم داریم بازهم سخن ابن عربی نقض نمی شود چون می توان اینگونه توجیه کرد که گوارایی هم می تواند غلیظ و شدید و عظیم باشد. اگر هم بگوییم عذاب نار و جهنم و حریق و حمیم داریم بازهم مشکل حل نمی شود چرا که می توان پاسخ داد: آدمی می تواند به آتش و حرارات خود بگیرد و مانند جنس جن و شیطان آتش بدن شود.

اما تعبیر عذاب الیم (حج/25، ملک/28، بقره/10و104و174و178، آل عمران/77و91و...) را چه کنیم؟ این تعبیر نشان می دهد عذاب شیرین نیست و بلکه دردناک است. 

من می خواهم همچنان با ابن عربی همدل بمانم و بگویم این تعبیر مهم نشان می دهد که در عین خوشی می توان درد کشید! چرا که عذاب شیرین یا عذاب الیم را به چشم دیده ام: لحظات سیگارکشیدن یک مرد که هم درد می کشد و هم لذت می برد! سینما و ادبیات بهترین نمونه ها را برای عذاب الیم به تصویر کشیده اند: لحظاتی که در ظاهر لذتبخش و شیرینند اما در باطن الیم. آدمی در این لحظات احتمالاً بیان به رضایت دارد اما در عمق وجودش عذاب می کشد.

  • رضا کریمی

نظرات (۶)

  • علی صفدری
  • عذاب و لذت به صورت همزمان در مثال سیگار کشیدن قدری جای سوال دارد چرا که عذابی که او می کشد را نمی فهمد ولی لذتش را میفهمد و عذابی نمی کشد. عذابش اگر باشد بعدها مشخص و بروز می کند. آیا عذاب الیم هم همینطور است؟! اگر اینطور است که خوشا به حال عذاب شوندگان که در جهنم انگار سیگار می شکند و حال می کنند و در دنیا هم که ظاهرا لذت برده اند!!
    به نظرم تفاسیر عرفانی ای که از عذاب و دیگر موارد صورت می گیرد جای درنگ و تامل بیشتری دارد و بهتر است با تفاسیر روایی تطبیق داده شود.
    نگاه عاشقانه و پر رحمت به خداوند زیباست که عرفا از آن سخن می گویند و به آن اعتقاد دارند. اما ذره ذره ها هم قرار است در کیفیت  عذاب نقش داشته باشند و به قولی مو از ماست بیرون کشیده شود.
    منظورت را از ادبیات متوجه نشدم
    پاسخ:
    من خودم و البته در فیلمها و داستانها، سیگاری دیدم که با حس دیدنی از دهان و بینی دود بیرون می کرد ولی از خودش گله می کرد و می گفت چه گرفتاری شدم!!
  • اندیشه اخلاقی
  • سلام

    احسنت
  • همشاگردی بوعلی
  • سلام بر دوست عزیز و رفیق شفیقم

    هر وقت برای تو و آن روزها دلم تنگ میشه یکی از کارهایی که میکنم اینه که به وبلاگت سر میزنم.

    درباره این مطلب باید بگم که نوشته جالبی بود و این مطلب را تأیید میکنه که میشه به موضوعات از منظرهای مختلف نگاه کرد.

    اما باید بگم که از سه جهت میشه این مطلب رو نقد کرد:

    1. جهت قرانی: در برخی از آیات قران مجازات مقید به کلمه عذاب نشده تا بتوان این استنباط را داشت بلکه  کلمه دیگری به جای آن استفاده شده مانند کلمه "بأس" یا کلمه "تثویب" (مطففین:36) یا کلمه "جزاء" (انعام:120، نساء:123) و کلمات دیگر.

    2. جهت لغوی: وقتی کلمات به باب صرفی خاصی میروند معانی آنها تغییر میکند و حتی معنای ضد یکدیگر پیدا میکنند؛ مثلا وقتی کلمه مرض به باب "تفعیل" میرود به معنی "پرستاری کردن" است ولی وقتی به باب "افعال" میرود به معنای "مریض کردن" است. پس لزوما کلمه "عذاب" که مصدر باب تفعیل است نباید به معنای عذب به معنی گوارا باشد.

    3. جهت فلسفی: اینکه میگوییم برخی چیزها در ظاهر خوشایند هستند و در باطن الیم وقتی صدق میکند که بالاخره جهت الیم بودن آن برای کسی که آن را مرتکب میشود ظاهر شود؛ مثلا کسی که سیگار میکشد بالاخره بیماری و عوارض سیگار کشیدن خود را روزی خواهد چشید. اگر کسانی که در آخرت در عذاب هستند در ظاهر لذت میبرند حتما باید یک وقتی بعد از آخرت پیش بیاید تا آنها جهت ناخوشایند آن را نیز بچشند، اگر بعد از آخرت نیز این را نچشیدند حتما بعد از آن خواهند چشید و اگر آن را نچشند این چرخه همین طور ادامه خواهد داشت که در این صورت دچار دور و تسلسل میشویم که دور و تسلسل هم باطل است.

    از این بحث علمی خیلی خوشحال شدم.

    انشاءالله باز هم از این بحثها داشته باشیم.
    پاسخ:
    سلام مشتاق دیدار، ممنونم  یاد روزهای دانشگاه بخیر
    به نظرم نکاتی که گفتی مکمل بحث بود

    با سلام

     

    وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید .

     

    هدیه سایت به شما

    دنیا چیز بدی نیست چیز کمی است . سوره حدید آیه 20

    با تشکر فراوان

    مدیریت سایت قلم تو

      
  • رضاعسکری بروجردی
  • سلام علیکم
    اقا جان
    غذاب دارای مراتب است ودر هر نشئه مطابق با همان عالم ظهور و بروز دارد
    ظاهر و باطن دارد
    اما اگر بنابر این باشد که عذاب دوزخ مورد برسی قرار گیرد ما در قران کلمه .درکات . داریم
    که مراتب جهنم را میرساند مانند . درجات .
    اما...
    در یوم الحساب وقتی حقیقت نظام هستی تجلی میکند و خرد انسان پی به حقیقت او و قداست او میبرد حتی معصیت کاران
    بسیار شرمگینند از غفلت و ظلم خود واین خاطره گناه او در پیشگاه خدای سبحان اول عذاب است
    لکن ..
    اعمال و ملکات هر کس تشکیل دهنده جسم ان فرد است در نشئه بالاتر
    یعنی شما در دنیا افکار پسندیده ای داری و ان افکار در عالم مافوق این دنیا مبدل به رایحه معطر برای ان نشئه میشود
    القصه اینکه عذاب لذت بخش میواند باشد . البته در حال معذب بودن . بلکه علم به اینکه نتیجه این عذاب هرچقدر که طول بکشد پاکی از گناه است و این فکر و این امیدو انتظار لذت بخش است . نه نفس عذاب
    البته عذاب لذت بخش هم ممکن است که اینجا مجالش نیست
    اورده اند حیوانات وقتی زخمی شده و بدن انها چرک و عفونت میکند خود را به مردن میزنند و کاملا بی حرکت و پرندگان می ایند و از محل زخم چرک و کرم و گوشت عفونت کرده ان حیوان را میخورند که به منزله جراحی ان است .
    حیوان  خدا میداند که چه زجری میکشد ولی اگر تحمل عذاب نکند و پرندگان ترسیده و فرار کنند ...
    مرگ ان قطعیست
    وسلام
    سلام 
    اولا در قرآن داریم العقاب هم داریم
    دوما خالصانه دعا می کنم اگر خداوند منظورشان در آیات قرآن شیرین بوده است تمام معتقدین به این گفتار را به آن شیرینی به طور کامل برساند
    من هم هیچی أز اون نمی وخواهم اگر قرآن بخوانید به طور پیوسته نه تکه تکه انشاالله  به طور کامل خیلی خوب میفهمید که چرا من نمی خواهم از....
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی