تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

اَنْ اَبْتَدِئَکَ بِتَعْلیمِ کِتابِ اللّهِ وَ تَأْویلِهِ، وَ شَرائِعِ الاِْسْلامِ وَ اَحْکامِهِ، وَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ، لا اُجاوِزُ ذلِکَ بِکَ اِلى غَیْرِهِ
رأیم بر این شد که ابتدا کتاب خدا و تأویلش را به تو بیاموزم، و قوانین و احکام اسلام و حلال و حرامش را به تو تعلیم دهم، و به غیر آن توجه ننمایم.
ا ثُمَّ َشْفَقْتُ اَنْ یَلْتَبِسَ عَلَیْکَ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ فیهِ مِنْ اَهْوائِهِمْ وَ آرائِهِمْ مِثْلَ الَّذِى الْتَبَسَ عَلَیْهِمْ،
آن گاه ترسیدم که آنچه از خواهشهاى نادرست و آراء ناحق و باطل مردم را دچار اختلاف نمود تا کار بر آنان اشتباه شد بر تو نیز اشتباه شود،
فَکانَ اِحْکامُ ذلِکَ عَلى ما کَرِهْتُ مِنْ تَنْبیهِکَ لَهُ اَحَبَّ اِلَىَّ مِنْ اِسْلامِکَ اِلى اَمْر لاآمَنُ عَلَیْکَ بِهِ الْهَلَکَةَ،
به همین خاطر واضح نمودن این جهت هر چند مورد پسندم نبود پیش من بهتر است از اینکه تو را به برنامه اى واگذارم که بر آن از هلاکتت ایمن نیستم.
وَ رَجَوْتُ اَنْ یُوَفِّقَکَ اللّهُ فیهِ لِرُشْدِکَ، وَ اَنْ یَهْدِیَکَ لِقَصْدِکَ،
امیدوارم خداوند تو را در این برنامه به راه رشد موفق بدارد، و به راه راست هدایت کند

فَعَهِدْتُ اِلَیْکَ وَصِیَّتى هذِهِ.

پس این وصیت را برای تو نوشتم.

  • رضا کریمی

نظرات (۶)

  • محمد فاطمی پور
  • سلام
    مطالب وبلاگ شما هم عمیق و راه گشا است.
    امیدوارم در ارتباطی مستمر بتوانیم بهتر و منظم تر و عمیق تر تفکر کنیم.
    برخی از مطالب وبلاگتان واقعا مورد احتیاجم بود.
  • محمد فاطمی پور
  • سلام
    از اینکه مطالبم را خواندید خیلی ممنونم
    انشا الله من هم به زودی همه مقالاتتان را تمام خواهم کرد
    آینده غرب شناسی از آن بزرگانی همچون استاد طاهرزاده است
    www.lobolmizan.ir
    چرا که غربشناسی را توانستند با میراث فکری شیعه گره بزنند.
    آقایان حمید پارسا نیا و طاهرزاده غرب را در برابر فلسفه اسلامی قرار می دهند و از عالمی دفاع می کنند که ثمره سیر تاریخی فلسفه اسلامی است.
    بشری حیرت زده که جز حیرت و سلوک در فهم کاری نمی تواند بکند.
    استاد طاهرزاده به خوبی و با دقت بسیار زیادی همه ی مطالب داوری و فردید و هیدگر و شاگردانش را مطالعه کرده و تمام توان آنها را در نبرد بین عالم فلسفه اسلامی و تمدن غرب کانالیزه کرده است.
    امروز روزیست که اگر نقد غرب را در لفافه ی حمایت از شهید مطهری و علامه طباطبایی و امام خمینی فیلسوف زدی بسیار مقبول می افتی.
    در قم شرایط پیچیده ای حکم فرماست.
    از طرفی رویکرد به غربشناسی بسیار زیاد شده است و از طرفی صدرایی ها آنقدر مقبولیت دارند که تشکیک در فلسفه انحراف از دین تلقی می شود.
    استاد طاهرزاده در همین سالهای اخیر بیش از چهار هزار شاگرد پیدا کرده است.
    یکی از شاگردانش خانم لطفی آذر است.
    در قم هم پای مباحث ایشان باز شده و به زودی طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد.
    البته من مخالف ایشان نیستم و حتی انتشار کتابهایش را بسیار ضروری و تاریخ ساز می دانم.
    واین در حالی است که زبان آقای دکتر داوری برای جامعه ی دینی ما نا مانوس است.
    لذا فکر می کنم امروز رسالت تاریخی ما روشن کردن هویت فلسفه اسلامی است .
    .
    .
    لطفا آدرستون را برام بگذارید تا سی دی براتون پست کنم.
  • محمد فاطمی پور
  • سلام این مطلب را برای شما نوشتم
    بسم الله الرحمن الرحیم
    تفکر یعنی سیر از جزء به کل
    متفکر به سمت پرسش های بزرگ سیر می کند.
    همیشه دغدغه ی یک متفکر بزرگ این است که : بزرگترین پرسش زمانه چیست؟
    ملاک بزرگترین پرسش زمانه این است که: با یافتن پاسخ آن ، مسائل مهم بشر روشن می شود و یا بزرگترین و بنیادی ترین تغییرات را به همراه دارد.
    آقای دکتر داوری در جایی بزرگترین پرسش زمانه را (نسبت بین دین و مدرنیته) معرفی می کند.
    .
    .
    .
    دنباله را در وبلاگم ببینید.
  • محمد فاطمی پور
  • سلام
    ملا صدرا اصلالت الوجودی بود.
    اما محی الدین نه اصالت الوجودی بود و نه اصالت الماهیتی.
    خدای ملا صدرا مجرد است ولی خدای محی الدین نه مجرد است و نه مادی.
    خدای هردو صاحب صفات و اسماء است ولی خدای محی الدین موجودی در برابرش است و خدای ملا صدرا موجودی در درونش.
    برای روشن تر شدن مطالبم خوب است پیرامون خدای ملا صدرا کمی توضیح بدهم.
    همه ی ما عقل داریم و با آن فکر می کنیم.
    عقل ما برای یافت کلیات است.
    حالا تصور کن کسی ادعا کند که عقل یک شیء بیرونی است و ما قوه ی ارتباط با عقل را داریم و نه خود عقل را.
    حالا تصور کن که شروع کنند راجع به این موجود صحبت کنند.
    آن را صاحب هزار اسم بنامند.
    ارتباط با آنرا کمال بشر تعریف کنند.
    قلب را محل ارتباط با چنین موجودی بدانند.
    خدای ملاصدرا عین العقل است.
  • رضاکریمی
  • 1. خدای ملاصدرا عین العقل است.می گوید: عقل یک شیء بیرونی است. پس خدای ملاصدرا بیرونی است.
    2. خدای محی الدین موجودی در برابرش است و خدای ملا صدرا موجودی در درونش.
    این دو جمله در تناقض نیستند؟
  • محمد فاطمی پور
  • پاسخ را در وبلاگم گذاشتم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی