تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

تفکر توحیدی

وبلاگ هزار و یک حرف

این وبلاگ تلاشی برای تبیین تفکر توحیدی است

کانال تلگرامی رضاکریمی
https://telegram.me/karimireza1001

سالهاست که درباره تحریفات عاشورا سخنها گفته و نوشته اند اما یکی از مهمترین تحریفات فراموش شده است و آن پیچیده کردن و خاص کردن عاشوراست. عاشورا مردمی است اما مدعیان علم تحریف آن را محدود می خواهند. طوری که با گفتن جملاتی همچون شعور از شور مهمتر است حاشیه و متن جای خود را عوض کردند. متن اصلی کربلا کرب و بلاست و محور شخصیت حسین علیه السلام گریه است: من کشته اشکم هیچ کس من را یاد نکند جز آنکه می گرید (امالی شیخ صدوق). روشنفکران این سخن را نمی پسندند و برخی آن را مجعول می دانند. اما این تحلیل هماهنگ با کلیت عاشورا و کربلاست. مگر نه اینکه بهترین عزاداری این است که عزاداری باشد! یعنی گریه داشته باشد البته گریه ای که در مظلومیت حسین باشد. 
نمی توان انکار کرد که در عزاداری های عاشورایی تحریفات زیادی رخ داده اما این مراسم مذهبی یکی از کم تحریف ترین مراسمات ماست!! شاید این جمله عجیب و متعصبانه و عوامانه به نظر بیاید. اما اگر نتیجه تحریف را انحراف از مسیر اصلی به سوی هدف بدانیم، می بینیم که سلوک عاشورایی از بسیاری مراسمات و تلاشها بهتر و بیشتر ما را به مقصد می رساند! بسیاری جلسات، تجمعات، نوشته ها و توصیه ها بسیار علمی و حساب شده به نظر می رسند اما چقدر در زندگی توحیدی ما جریان دارند و در عبودیت (تسلیم امر الهی شدن) مثمر ثمر واقع می شوند؟ 
علت اینکه گفته اند سفینه حسین وسیع ترین و سریع ترین است این است که انسان در رنج آفریده شده و همه ما در کرب و بلا و گریه هستیم و لحظه ذبح با درجات پایین تر در زندگی همه رخ می دهد. اهل تسلیم مثل حسین علیه السلام با رضا به قضا دادن  با سرعت به سوی خدا می روند. ما به جای اعتراض به عاشورا سجده شکر به جا می آوریم! و می گوییم: الحمد الله علی عظیم رزیتی! می گوییم سلام بر اباعبدالله تا وقتی که شب و روز باقیست، در هر زیارت می خواهیم که این آخرین عهد ما نباشد. چرا؟ همه زمین ها کربلا وهمه ماهها محرم است و ما همه روز زیارت عاشورا می خوانیم چون همه روزها عاشوراست. مرحوم دولابی از این اصل نتیجه عجیبی می گیرند: لابد همه ما امام حسین هستیم! (مصباح الهدی، ص300). کربلا کرب و بلاست. حسین علیه السلام شبیه ترین اولیاء به مردم است و سفینه او سریعترین و راه او مردمی ترین، چون رنج رایجترین جریان زندگیست.

  • رضا کریمی

نظرات (۱)

سلام بر شما دوست گرامی:

چند حدیث از حضرت علی (علیه السلام) درباره علم:

******************************************
لا خَیْرَ فى عِلْمٍ لَیْسَ فیهِ التَّفَکُّرُ.
علمى که با اندیشه همراه نباشد، سودمند نیست . (تحف العقول ، ص 224)

اَلْعِلْمُ اَکْثَرُ مِنْ اَنْ یُحاطَ بِهِ فَخُذُوا مِنْ کُلِّ عِلْمٍ اَحْسَنَهُ.
علم بیشتر از آن است که تمام قلمرو آن قابل احاطه باشد. پس، از هر دانش بهترینش را برگزینید. (شرح
غررالحکم ، ج 2، ص 56)

الْعِلْمُ عِلْمَانِ: مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لاَ یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ.
علم دو گـونه است : سرشته به طینت و شنیده شده به گوش، مادامى که شنیده شده، به طینت سرشته
نباشد، سودى ندهد. (نهج البلاغه ، ح 331، ص 1245)

اَطِعِ الْعِلْمَ وَاعْصِ الْجَهْلَ تُفْلِحْ.
از علم پیروى کن و با جهل مخالفت کن تا رستگار شوى. (شرح غررالحکم ، ج 2، ص 183)

آفَةُ الْعِلْمِ تَرْکُ الْعَمَلِ بِهِ.
آفت علم، عمل نکردن به آن است. (شرح غررالحکم، ج 3، ص 107)

اَوْضَعُ الْعِلْمِ ما وَقَفَ عَلَى اللِّسانِ.
بى ارزش ترین دانش، دانشى است که تنها در زبان بماند - و به گفت و شنود، بسنده شود - . (نهج البلاغه ،
ح 88، ص 1127)

******************************************

اینبار وبلاگ دفاع از حریم تشیع، نامسلمانی معاویه را به اثبات رسانده است! در این مقاله سعی شده است
که به آیات قرآن و احادیث پیامبر احتجاج نشود و فقط کلام علمای اهل سنت را درباره ی معاویه نقل
بنماییم!!!

پس این مقاله ی جنجالی را از دست ندهید.
http://imam-ali-mola.blogfa.com/post-29.aspx

******************************************
موفق و پیروز باشید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی